Κεφαλονιά
Ανακαλύπτοντας τις δικές μας προκαταλήψεις
Οι πιο πολλοί από μας συχνά σχολιάζουν τις προκαταλήψεις των άλλων, αλλά σπάνια έχουμε συνείδηση των δικών μας, γιατί συνήθως τις θεωρούμε φυσικές γνώμες. Όταν είμαστε ενοχλημένοι ή ενθουσιώδεις, όταν αντιδρούμε σε ορισμένες καταστάσεις με οργή, περιφρόνηση, ντροπή, περηφάνεια ή αγάπη έχουμε την πεποίθηση ότι τέτοιες καταστάσεις θα προκαλούσαν ανάλογα συναισθήματα σε οποιοδήποτε κανονικό άτομο. Ένας τρόπος να ανακαλύψουμε τις δικές μας προκαταλήψεις είναι να κάνουμε ένα κατάλογο εκείνων που ξέρουμε ότι έχουν οι άλλοι. Μια μικρή αυτοεξέταση θα μας διαβεβαιώσει ότι πολλές δικές μας τοποθετήσεις και αντιδράσεις βασίζονται σε παρόμοιες προκαταλήψεις…
Συνήθως θεωρούμε ως προκαταλήψεις γενικές τοποθετήσεις όπως οι πολιτικές, οι κοινωνικές, οι θρησκευτικές κ.λ.π. Συχνά βρίσκουμε ότι αισθανόμαστε έντονη αποστροφή για τους ατημέλητους, για τους επιδειξίες, για κείνους που ντύνονται φανταχτερά, για τους αδύνατους, για τους παχείς, για τις μαχητικές γυναίκες, για τους καστανούς ή τους γαλανομάτες. Σ’ άλλες περιπτώσεις αισθανόμαστε υπερβολική συμπάθεια για τους ήπιους, τους κατσαρομάλληδες ή εκείνους που ανήκουν σε μια ορισμένη θρησκευτική οργάνωση. Μερικοί ποιμένες ή ψυχοθεραπευτές προτιμούν τους συνομιλητές εκείνους που δείχνουν αυτοπεποίθηση και εκφράζονται με θάρρος, άλλοι εκείνους που χρειάζονται αρκετή βοήθεια για να εκφράσουν τις ανάγκες τους, και πολύ λίγοι μπορούν να μην ανταποκριθούν με θερμή ικανοποίηση προς τους «ευγνώμονες».
Μια σύγκριση των δικών μας προκαταλήψεων με εκείνες των άλλων θα αποκαλύψει μεγάλη ποικιλία στη στάση που παίρνουν διάφορα άτομα απέναντι στο ίδιο περιστατικό. Π.χ. καθένας έχει προσωπική ξεκαθαρισμένη αντίληψη για το τι του είναι απαράδεκτο. Μερικοί μπορούν εύκολα να ανεχθούν και να προσπαθήσουν να καταλάβουν τον αλκοολικό, αλλά δεν μπορούν να ανεχθούν καθόλου τον οκνηρό. Κάποιος άλλος μπορεί να μην ενοχλείται από την οκνηρία, αλλά θεωρεί το ψέμα θανάσιμη αμαρτία. «Δε με ενδιαφέρει τι κάνει κανείς εφόσον είναι τίμιος. Δεν ανέχομαι την απάτη».
Άλλοι θεωρούν και την πιο περίτεχνη απάτη σαν εξυπνάδα, αλλά αισθάνονται τρομερή αποστροφή για την ακαταστασία. Μερικοί δέχονται πιο εύκολα το φόνο από την πορνεία. Άλλοι συγχωρούν την πορνεία αλλά πιστεύουν ότι οι ομοφυλόφιλοι θα πρέπει να παραδίδονται στο δήμιο. Πολλοί δεν ενοχλούνται από την ομοφυλοφιλία όταν εκφράζεται κατά τον Α τρόπο αλλά καταλαμβάνονται από ιερή αγανάκτηση εναντίον εκείνων που εκφράζουν την ομοφυλοφιλία τους με τον Β τρόπο.
Οι λόγοι που προκαλούν αυτές τις προκαταλήψεις είναι ένα κουτί της Πανδώρας που το άνοιγμά του ξεφεύγει από τα όρια αυτής της εργασίας. Θα μπορούσαμε πάντως να αναφέρουμε ότι κατά κανόνα, που ίσως δεν έχει εξαιρέσεις, θεωρούμε θανάσιμες τις αμαρτίες των άλλων ή τις αμαρτίες προς τις οποίες αισθανόμαστε υποσυνείδητα ότι εμείς οι ίδιοι ρέπουμε. Η προκατάληψη είναι ένας τρόπος άμυνας εναντίον αυτής ακριβώς της ροπής.
Μόλις ένας ποιμένας ή ένας ψυχοθεραπευτής ανακαλύψει τις καταστάσεις που δεν μπορεί να ανεχθεί, τον κατάλογο των αμαρτιών που εκείνος θεωρεί θανάσιμες, έχει κάνει μια αρχή για έναν αυτοπειθαρχημένο έλεγχο των συναισθημάτων του στις σχέσεις τους με τους άλλους.
Όταν ένας ποιμένας ή ένας ψυχοθεραπευτής συνειδητοποιεί το ότι δεν πρέπει να κατακρίνει, δεν πρέπει να οργίζεται, δεν πρέπει να περιμένει την εκτίμηση, την αγάπη και την ανταπόκριση του συνομιλητή, προσπαθεί να απωθήσει αυτά τα συναισθήματα και σαν αποτέλεσμα γίνεται ψεύτικος χωρίς αυθορμητισμό στις αντιδράσεις του. Πολλοί Έλληνες, ιδιαίτερα διανοούμενοι και πολύ συχνά οι κληρικοί, επηρεασμένοι ανεπίγνωστα από έναν αγγλοσαξωνικό πουριτανισμό, θεωρούν αυτή την τρομερά επικίνδυνη νευρωτική απώθηση των συναισθημάτων σαν αρετή. Σαν αποτέλεσμα τραγικής πνευματικής ανωριμότητας συγχέουν το ξερίζωμα των παθών, δηλαδή την απάθεια, με την άρνηση και την απώθηση των παθών που καταπιεσμένα στο υποσυνείδητο παίρνουν τερατώδεις μορφές και κινούν αδιόρατα τη συμπεριφορά του ανθρώπου. Πολύ συχνά ακούμε θαυμαστικά σχόλια για τους ήρεμους ανθρώπους που έχουν πάντα ένα χαμόγελο στα χείλη. Οι άνθρωποι αυτοί δεν είναι απαλλαγμένοι από την οργή. Αντίθετα είναι τρομερά οργισμένοι άνθρωποι, που με το χαμόγελο της υπεροχής εκφράζουν την οργή τους κατά τρόπο συντριπτικό για τους άλλους.
Οι νηπτικοί πατέρες μας λένε ότι για να απαλλαγούμε πραγματικά από το πάθος της οργής θα πρέπει να μην επιθυμούμε και να μην κατέχουμε τίποτε.
Μετά την απάθεια η πνευματικά ανώτερη κατάσταση είναι η επίγνωση και η τίμια, δημιουργική και σωστική – και για τον άνθρωπο και για τη σχέση – έκφραση του πάθους. Εκείνος που έχει πραγματικά απαλλαγεί από το πάθος της οργής, αποκτά μια ηρεμία που δε θέτει σε μειονεκτική θέση τον άλλον αλλά αντίθετα τον παρηγορεί και τον γλυκαίνει. Την ηρεμία αυτή ο άλλος δεν την αισθάνεται σαν επίδειξη ανωτερότητας, αλλά σαν έκφραση αγάπης. Δεν αισθάνεται εξουθενωμένος, εξευτελισμένος και χαμένος, αλλά ανανεωμένος και πνευματικά ωριμότερος. Εκείνοι που έχουν μετατρέψει την οργή τους σε νευρωτική ηρεμία θα ήταν τρομερά επικίνδυνοι σαν ποιμένες ή ψυχοθεραπευτές.
ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ π. ΦΙΛΟΘΕΟΥ ΦΑΡΟΥ «ΔΙΑΛΟΓΟΣ», ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΑΡΜΟΣ», 2016.
ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΙΑ ΕΝΑ ΘΑΥΜΑ
Ο άνθρωπος είναι προσωπικά γνωστός σε μένα, μπορώ να εγγυηθώ για την πραγματική πλευρά της ιστορίας, ήμουν μάρτυρας.
«Ήμουν άνεργος για πολύ καιρό. Ούτε καν έτσι… Δεν θέλω να θυμάμαι πόσες συνεντεύξεις πέρασα, πόσες αρνήσεις έλαβα. Πονάει η καρδιά μου – Πρέπει να ταΐσω την οικογένειά μου, η γυναίκα μου ήταν σε δυσκολη κατάσταση…. Κρατήθηκα, αν και δεν γκρίνιαζα, αλλά παρόλα αυτά, η ένταση ήταν πολύ αισθητή… Ήταν δύσκολο
Προσευχήθηκα να τα κανονίσει ο Θεός τα πάντα. Και μια μέρα όλα λειτούργησαν. Πολύ καλό μέρος. Χρήματα, ομάδα, ευθύνες – δεν θα μπορούσατε καν να ονειρευτείτε τίποτα καλύτερο. Υπάρχει μόνο ένα πράγμα…
Είναι πολύ μακριά. Το ταξίδι διαρκεί σχεδόν δύο ώρες. Ναι, με τρεις συγκοινωνίες.
Τρένο, μετρό, λεωφορείο…
Ήταν εξουθενωτικό -κάθε μέρα το ίδιο πράγμα- ώρα αιχμής, συντριβή, μπούκωμα… Σηκώθηκα στις πέντε, έφτασα αργά, τα παιδιά είχαν ήδη κοιμηθεί. Έβλεπα την οικογένειά μου μόνο τα Σαββατοκύριακα. Και είναι πολύ ψυχικά εξαντλητικό…
Ήδη σκεφτόμουν να τα παρατήσω… Αλλά όταν δουλεύεις, δεν μπορείς να πας σε πολλές συνεντεύξεις…
Το αποφάσισα, θα περιμένω μέχρι τις διακοπές, και μετά θα ξαναρχίσω από την αρχή…
Αλλά ο Θεός αποφάσισε, όπως πάντα, διαφορετικά.
Έχω μια συνήθεια, αφού προσεύχομαι για κάποια ακραία ανάγκη, πάντα μόνο ακραία – μετά την προσευχή, ανοίγω τη Βίβλο σε ένα τυχαίο μέρος και διαβάζω το μέρος όπου σταμάτησε το βλέμμα μου. Σύμφωνα με τις αναμνήσεις μου, ο Ντοστογιέφσκι το έκανε αυτό – άνοιξε το Ευαγγέλιο σε ένα τυχαίο μέρος και διάβασε τις πάνω αριστερές γραμμές… Έτσι το υιοθέτησα, απλά ανοίγω τη Βίβλο και μερικές φορές το Αρχαίο Πατερικόν, στέκονται ο ένας δίπλα στον άλλον στο ράφι.Και κάπως για άλλη μια φορά παραπονέθηκα στον Θεό για αυτό το πρόβλημα στη ζωή μου… Παραπονέθηκα, άνοιξα το Αρχαίο Πατερικόν και διάβασα αυτό το απόσπασμα. Διάβασα και πάγωσα:
«Ένας γέρος βρισκόταν στην έρημο, δύο μίλια μακριά από το νερό. Μια μέρα, έχοντας πάει να βγάλει νερό, έπεσε σε απόγνωση και είπε: Σε τι ωφελεί αυτή η δουλειά; Θα πάω και θα τακτοποιηθώ πιο κοντά στο νερό. Αφού το είπε αυτό, γύρισε πίσω και είδε κάποιον να τον ακολουθεί και να μετράει τα βήματά του. Ο γέροντας τον ρώτησε: ποιος είσαι; «Εγώ είμαι ο Άγγελος του Κυρίου», απάντησε, στάλθηκα να μετρήσω τα βήματά σου και να σου δώσω ανταμοιβή. Ακούγοντας αυτό, ο γέροντας εμπνεύστηκε και ενθάρρυνε, και πήγε το κελί του ακόμα πιο μακριά – πέντε μίλια από το νερό».
Ήταν όλα τόσο προφανή εδώ, μια τόσο προφανής άμεση απάντηση, που για μια στιγμή αιφνιδιάστηκα και τα χέρια μου τα παράτησαν. Συνειδητοποίησα ότι αν ρωτήσεις, πάρε μια απάντηση και μην κάνεις ότι δεν άκουσες. Αυτό σημαίνει ότι όλα τα σχέδιά μου ακυρώνονται. Δεν θα ψάξω για άλλη δουλειά, δεν θα ψάξω πια… Δεν θα μπορέσω.
Και δεν το έψαξα. Ταξίδεψα και υπέφερα. Σκέψη. Δεν μπορώ να πω ότι χάρηκα που υπήρχε ένας άγγελος που μετρούσε τα βήματά μου… Αλλά παραιτήθηκα κάπου στην ψυχή μου… Πέρασα τις διακοπές μου στο Ντουκο και προσπάθησα να αποσπάσω την προσοχή μου.
Και δύο μήνες αργότερα το γραφείο άνοιξε ένα υποκατάστημα στην περιοχή μου. Η απόσταση με τα πόδια από το σπίτι είναι δέκα λεπτά. Και με μετέφεραν εκεί.
Σαν αυτό. Δόξα τω Θεώ για όλα!»
Άκουσα αυτή την ιστορία και την έγραψα. Δεν υπάρχει τίποτα ιδιαίτερο να σχολιάσω εδώ, αλλά θα επαναλάβω επίσης:
«Ευχαριστώ τον Θεό για όλα!»
Το μόνο που άκουσα είναι ότι η ανάγνωση βιβλίων μετά την προσευχή, όπως και η αναζήτηση μιας απάντησης από τον Θεό, δεν επιδοκιμάζεται κατηγορηματικά από ορισμένους αγίους. Μοιάζει πολύ με το μαντείο. Αλλά αυτό είναι ένα θέμα συζητήσιμο. Το κάνω και αυτό μερικές φορές. Αλλά ξέρω ότι ο Θεός θα στείλει μια απάντηση ακόμη και χωρίς αυτό. Χρειάζεται μόνο υπομονή.
Βασίλι Μπουραντάσοφ